Canlıların en önemli beslenme ihtiyaçlarından olan su, İslam dininde de önemlidir. Abdest alarak vücudumuzu temizleyen su, içildiğinde de pek çok bedensel şifa kaynağıdır. Bir bardak suda 7 sünnet vardır ve su içmek, su dağıtmak ve su vermek sevaptır.
Birçok tartışmaya neden olan su içmenin adabı, peygamber efendimiz SAV. tarafından belirtilmiş, onu örnek alan Müslümanlar da bu adaba uygun yeme içme alışkanlığı oluşturmaya yönelmiştir. Küçük yaşlardan itibaren su içmenin adabı öğrenildiğinde, kişi bu alışkanlığı her zaman eksiksiz uygulayacaktır.
Peygamberimiz ise zaman zaman ayakta su içerek, ayakta su içme konusunda söylenen rivayetlere açıklık getirmiş, ayakta da su içilebileceğini söylemiştir. Ancak çoğu hadise göre oturarak su içmenin daha uygun olduğu anlaşılmaktadır.
Su içmenin adabı ile ilgili birçok hadis vardır. Bunlar arasında çeşitli çelişkiler olması, İslam bilginlerinin tartışmalarına neden olmuştur.
İbn-i Abbas, “Peygambere zemzem verdim onu ayakta içti” demiştir. Bu da zemzemin ayakta, normal suyun ise oturarak içilmesi gerektiğini belirtmiştir. Sadece İslam dininde değil, farklı kültürlerde de suyun oturularak içilmesi, yemek yerken de oturulması gerektiği belirtilmiştir.
İnsan sağlığı açısından da önemli bir konu olan su içmenin adabı, dinimizde 7 sünnet şeklinde uygulanmaktadır. Yani bir bardak suyun 7 sünneti şu şekildedir;
Zaten bir dikişte su içmek sağlık açısından da zararlıdır ve suyun boğazda kalmasına neden olabilir. En makbulü, besmele ile sağ elle bir kap ya da bardaktan oturarak ve 3 yudumda içmektir. Su içerken kıble yönüne dönmek de uygundur.
İslam dini ve diğer dini kültürlerde suyun anlamı büyüktür. Su her zaman içilebilirken, yemek sadece acıkıldığı zaman yenmelidir.
Sağlıklı bir yaşam için de gerekli olan sofradan tam doymadan kalkmak, tabağına yiyeceği kadar yemek almak önemlidir. İslam’da, birçok önemli hadiste, suyun ayakta içilmesini peygamber efendimizin yasakladığı belirtilmektedir.
İbn-i Ömer’e göre “Biz Resûlullah SAV’ın zamanında, yürürken bir şey yiyip, ayaktayken de su içerdik” demiştir. Oysa Ebu Hüreyre’den rivayet edinilen bilgiye göre, “Hiç kimse ayakta su içmesin, unutup içen de kussun” demiştir.
Görüldüğü üzere İslam’da su içmenin adabı konusunda rivayetlerde çelişkiler söz konusudur. Ancak insan sağlığı açısından ve dini açıdan uygun olan oturularak, tek seferde içilmemesi yönünde olduğudur.
Hz Enes, “Kıyamet günü insanlar saf olur ve cehennem ehlinden bir kişi cennet ehlinden birine uğrar ve: “Ey filan! Hatırlar mısın sen su istemiştin de ben sana bir içimlik su vermiştim” diyerek şefaat diler. Adam, o kimseye şefaat eder.” demiştir.
Yani su vermenin sevabı hem dünyevi hem de uhrevi alemde yüksektir. Misafirlere, aile üyelerine ve ihtiyacı olanlara su ikram etmek sünnettir ve Peygamber efendimiz de rivayet edilenlere göre kendisi susadığı halde içmeyip, başka susayanlara su ikram etmiştir.